OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO
Zgodnie z art. 226. Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeksu Pracy, pracodawca:
- Ocenia ryzyko zawodowe związane z wykonywaną pracą oraz stosuje niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko.
- Informuje pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, a także o zasadach ochrony przed zagrożeniami.
Ocena ryzyka zawodowego, którą sporządzamy opiera się na 5 podstawowych krokach:
- zebraniu niezbędnych informacji: realizowane zadania, osoby na danym stanowisku, wykorzystywane maszyny i urządzenia,
- zidentyfikowaniu występujących zagrożeń,
- oszacowaniu poziomu ryzyka zawodowego, tj. określeniu potencjalnych zagrożeń z prawdopodobieństwem ich wystąpienia i stopniem zagrożenia,
- opracowaniu metod i rozwiązań pozwalających obniżyć bądź wyeliminować występujące ryzyko (zastosowanie odpowiednich środków ochronnych, wprowadzenie dodatkowych zabezpieczeń, itd.),
- stworzeniu pełnej dokumentacji oceny ryzyka zawodowego.
Poprzez ryzyko zawodowe należy rozumieć prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń, które mogą zagrażać bezpieczeństwu lub zdrowiu pracowników realizujących swoje obowiązki służbowe.
Ocenę ryzyka zawodowego dokonuje się w celu oszacowania prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożeń z możliwymi skutkami, a także określenie poziomu dopuszczalności ryzyka. W przypadku, gdy ryzyko przekracza dopuszczalny poziom, pracodawca jest zobligowany do określenia i wdrożenia środków ochrony, które obniżą poziom ryzyka lub wyeliminują go w ogóle.